Το Κέντρο Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Ανάπτυξη (ΚΕ.Σ.Σ.Α.) «ΔΗΜΗΤΡΑ», μη κερδοσκοπική μη κυβερνητική οργάνωση, υλοποιεί ανθρωπιστικές και αναπτυξιακές δράσεις σε Αφρική, Λατινική Αμερική, Βαλκάνια, Μέση Ανατολή και Ασία, αλλά και σε πληθώρα άλλων χωρών του αναπτυσσόμενου κόσμου. Από το 1991 μέχρι και σήμερα έχει δώσει τη δυνατότητα μιας καλύτερης ζωής σε περισσότερα από 250.000 άτομα σε όλον τον κόσμο, και ελπίζουμε και προσπαθούμε να συνεχίσει να το κάνει και στο μέλλον.
Το ΚΕ.Σ.Σ.Α. ΔΗΜΗΤΡΑ αποτελεί τη δέσμευσή μας, τη δική μας προσπάθεια για έναν κόσμο απαλλαγμένο από τη φτώχεια, στον οποίο οι άνθρωποι θα ζουν με αξιοπρέπεια και ασφάλεια. Έχοντας υλοποιήσει αναπτυξιακά και ανθρωπιστικά προγράμματα σε όλο τον κόσμο, αποτελεί την έμπρακτη μετουσίωση της εθελοντικής προσφοράς, αλλά και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
Από το 1996 αποτελεί πιστοποιημένο εταίρο-φορέα της Υπηρεσίας Ανθρωπιστικής Βοήθειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ECHO). Αυτό σημαίνει ότι λειτουργεί με οργανωμένο λογιστήριο, διαδικασίες που επιβάλλονται από την ECHO για την τήρηση της διαφάνειας, της αποτελεσματικότητας και της κοινωνικής λογοδοσίας και υψηλό επαγγελματισμό. Ελέγχεται κάθε χρόνο από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, ενώ οι οικονομικοί απολογισμοί των προγραμμάτων που υλοποιεί ελέγχονται από ορκωτό λογιστή.
Συμμετέχει σε εθνικά και διεθνή δίκτυα με στόχο την προώθηση της ανθρωπιστικής βοήθειας και της αναπτυξιακής συνεργασίας, το πώς πρέπει αυτή να παρέχεται ώστε να συμβάλει πραγματικά στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι χώρες που έχουν την ανάγκη της, το πώς διασφαλίζεται η διαφάνεια και αποφεύγεται η διαφθορά τόσο στη χώρα αποδοχής της ανθρωπιστικής ή αναπτυξιακής βοήθειας, όσο και στη χώρα παροχής της βοήθειας, το πώς δημιουργούνται ισορροπημένες σχέσεις μεταξύ αναπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών, κ.α.
Η ένταξη μας στο μητρώο ΥΔΑΣ του Υπουργείου Εξωτερικών έγινε το 1996, οπότε και η χώρα μας ξεκίνησε να έχει υπογεγραμμένη συμβατική υποχρέωση να διαθέτει το 0,51% του ΑΕΠ σε λαούς που αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω της οικονομικής, κοινωνικής, κλιματικής-περιβαλλοντικής κρίσης. Κι αυτό προκειμένου να μειωθούν τα μεταναστευτικά κύματα των απελπισμένων ανθρώπων προς την Ευρώπη και τη χώρα μας.
Θα ήθελα να σας θυμίσω ότι η περίοδος 1999 – 2003, για την οποία αναφέρετε τη συνεργασία μας και τη χρηματοδότηση του φορέα μας από το ΥΠΕΞ, ήταν μια χρονική συγκυρία με άνοιγμα εχθροπραξιών στη Σερβία, το Ιράκ και το Αφγανιστάν, αλλά και με τους μεγάλους σεισμούς στην Τουρκία, οπότε και η Ελλάδα κλήθηκε να υποστηρίξει τις περιοχές αυτές με δύο τρόπους
Το ΚΕ.Σ.Σ.Α. ΔΗΜΗΤΡΑ, ως εταίρος της ECHO, βρέθηκε στις συγκεκριμένες χώρες, υλοποίησε δράσεις στις πληγείσες περιοχές σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς και τοπικές ΜΚΟ και αξιοποίησε με τον τρόπο αυτό τη χρηματοδότηση από το ΥΠΕΞ.
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι οι αρχές διαφάνειας των ΜΚΟ απαιτούν να μην υπάρχει μόνο ένας αποκλειστικός χρηματοδότης μιας ΜΚΟ γιατί παύει να είναι ανεξάρτητη, ως εκ τούτου το σύνολο των εσόδων από το ΥΠΕΞ αποτελούν ένα μέρος του συνόλου των εσόδων της οργάνωσης, ενώ τα υπόλοιπα προέρχονται από άλλες πηγές (ιδιώτες χορηγοί, Διεθνείς Οργανισμοί, Ευρωπαϊκή Ένωση, κλπ).
Ο φορέας που εκπροσωπώ, η Μη Κυβερνητική Οργάνωση Κέντρο Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Ανάπτυξη «ΔΗΜΗΤΡΑ» είναι μία Ελληνική οργάνωση που ιδρύθηκε το 1991. Από το έτος ίδρυσής του μέχρι σήμερα, το όραμα του φορέα αναζητά έναν κόσμο που θα χαρακτηρίζεται από ανοχή και κοινωνική δικαιοσύνη. Έναν κόσμο στον οποίο οι άνθρωποι θα έχουν ξεπεράσει τη φτώχεια και θα ζούνε με αξιοπρέπεια και ασφάλεια.
Προκειμένου να επιτύχει αυτόν τον στόχο, το ΚΕ.Σ.Σ.Α. ΔΗΜΗΤΡΑ επικεντρώνεται στις ακόλουθες κατηγορίες δράσεων:
Από το έτος ίδρυσής του μέχρι και σήμερα, το ΚΕ.Σ.Σ.Α. ΔΗΜΗΤΡΑ έχει δώσει τη δυνατότητα μιας καλύτερης ζωής σε πάνω από 250.000 άτομα από τις αναπτυσσόμενες χώρες της Αφρικής, της Νότιας και Λατινικής Αμερικής, της Ασίας και της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
*******
Θεωρούμε αναμφισβήτητη συνθήκη το ότι σε κάθε σύγχρονο δημοκρατικό κράτος, ο κάθε πολίτης έχει ίση πρόσβαση στα βασικά αγαθά που επιτρέπουν την ασφαλή και αξιοπρεπή επιβίωσή του: τροφή, εργασία, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και παιδεία. Το κράτος οφείλει να διασφαλίζει αυτές τις συνθήκες σε όλους, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, βαθμού σωματικής ικανότητας, θρησκείας, εθνικότητας ή σεξουαλικής προτίμησης
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν είναι δυνατόν οι ΜΚΟ να υποβοηθήσουν ή να υποκαταστήσουν μέσω των δράσεών τους το επίσημο κράτος. Η τοποθέτησή μας είναι ότι σαφέστατα ναι, όταν ο επίσημος κρατικός μηχανισμός:
Εξαιτίας της φύσης του φορέα που εκπροσωπώ, η ανάλυσή μου θα γίνει υπό το πρίσμα της δραστηριοποίησής μας σε αναπτυσσόμενες χώρες. Όπως όλοι γνωρίζετε, η ανθρωπιστική και αναπτυξιακή βοήθεια μιας χώρας προς μια άλλη στηρίζεται συνήθως σε διμερείς συμφωνίες που έχουν συνάψει τα δύο κράτη, αλλά και στην εξωτερική πολιτική της κάθε χώρας. Είναι εξαιρετικά συνηθισμένο η κυβέρνηση της μίας χώρας να προωθεί τα κονδύλια που υπάρχουν διαθέσιμα με τη μορφή αναπτυξιακής βοήθειας απευθείας στην κυβέρνηση μιας αναπτυσσόμενης χώρας.
Εκεί, ιδίως όταν υπάρχουν ιδιάζουσες συνθήκες, όπως φυσικές καταστροφές ή εμπόλεμες συρράξεις, το επίσημο κράτος τις περισσότερες φορές αδυνατεί να προσεγγίσει επιτυχώς τους πάντες. Από την άλλη πάλι, η δωρήτρια χώρα μπορεί να μην ενδιαφέρεται για την παροχή βοήθειας σε μια ομάδα πληθυσμού της αναπτυσσόμενης χώρας, καθώς δεν ανήκει στις προτεραιότητές της. Σε αυτό το σχήμα, οι ΜΚΟ έχουν τη δυνατότητα να υπερκεράσουν την επίσημη κυβέρνηση των δύο κρατών και να συνεργαστούν αποκλειστικά και μόνο μεταξύ τους, πέρα από οποιεσδήποτε πολιτικές κατευθύνσεις ή σκοπιμότητες.
Φτάνει να αναφέρουμε δύο παραδείγματα:
*******
Το δεύτερο ερώτημα στο οποίο θα ήθελα να τοποθετηθώ, είναι το κατά πόσο είναι σε θέση το ίδιο το Κράτος να καλύπτει τις ίδιες ανάγκες, τις οποίες καλύπτει μέσω της δραστηριοποίησής της μια ΜΚΟ.
Δεδομένων των εγγενών χαρακτηριστικών τους, οι ΜΚΟ χαρακτηρίζονται από ευελιξία, καινοτόμες προσεγγίσεις, υψηλή εξειδίκευση στον τομέα της παρέμβασής τους, αλλά και δυνατότητα αξιοποίησης των εθελοντών. Καλύπτουν μέσω των δράσεών τους τις ανάγκες πληθυσμιακών ομάδων που χαρακτηρίζονται από ιδιαιτερότητες ή διαβιούν σε απομακρυσμένες περιοχές, ή κοινωνικές ομάδες που αντιμετωπίζουν σύνθετα προβλήματα.
Στο ερώτημα αν το κράτος είναι σε θέση να τις υποκαταστήσει, η απάντηση είναι τις περισσότερες φορές, όχι. Δεν είναι λίγες φορές που το κράτος προσπάθησε να υποκαταστήσει το έργο των ΜΚΟ στο χώρο της ανθρωπιστικής και αναπτυξιακής βοήθειας, χωρίς όμως την απαραίτητη εξειδίκευση και τεχνογνωσία, αλλά ούτε και τη γνώση των τοπικών συνθηκών.
Ένα παράδειγμα αυτής της στάσης είναι και η σχετική πρωτοβουλία του ΥΠΕΞ, το οποίο ανέλαβε να συλλέξει χρήματα, τρόφιμα και είδη ρουχισμού από τους Έλληνες πολίτες, προκειμένου αυτά να αποσταλούν στα θύματα του τσουνάμι στη Σρι Λάνκα. Η καθ’ όλα αξιέπαινη προσπάθεια του Υπουργείου Εξωτερικών χαρακτηρίστηκε από αναποτελεσματικότητα, για τους ακόλουθους λόγους:
**********
Κλείνοντας την εισήγησή μου, θα ήθελα να επαναλάβω ότι το κάθε κράτος οφείλει να έχει ως βασική προτεραιότητα την κάλυψη των βασικών αναγκών των πολιτών του. Στην ίδια λογική, οφείλει να αξιοποιεί στο έπακρο τις ΜΚΟ όταν αδυνατεί να το κάνει. Οι ΜΚΟ προσφέρουν τη βοήθειά τους με πολλές φορές μεγαλύτερη εξειδίκευση, αλλά και χαμηλότερο κόστος, και υπηρετούν ένα τμήμα της κοινωνίας που είναι «γκρίζο», αλλά ίσως έχει την ανάγκη της βοήθειας πολύ περισσότερο. Οι ΜΚΟ έχουν ένα ακόμη πλεονέκτημα: έχουν τη δυνατότητα της αποτελεσματικής αξιοποίησης της προσφοράς των ενεργών πολιτών της χώρας. Με αυτή τους την ιδιότητα, αποτελούν κοιτίδες ενεργοποίησης και συμμετοχής των ενεργών πολιτών στην επίλυση των κοινωνικών προβλημάτων της γειτονιάς τους, της χώρας τους, αλλά και του κόσμου μας.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η αξιοπρεπής διαβίωση και πολλές φορές ακόμη και επιβίωση όλων, το κράτος οφείλει να αναγνωρίζει τη συνεισφορά των ΜΚΟ. Οφείλει επίσης να δημιουργεί ένα περιβάλλον διευκόλυνσης, στο οποίο οι ΜΚΟ θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν απρόσκοπτα, αλλά και τους απαραίτητους μηχανισμούς υποστήριξής τους. Οφείλει να δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις και να αξιοποιεί τις ΜΚΟ στο έπακρο, σαν ένα εξαιρετικά σημαντικό και αυτονόητο στοιχείο. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα είναι σε θέση να δώσει πραγματικό νόημα στη λέξη «δημοκρατία» και να συντελέσει έμπρακτα στην ευημερία και αξιοπρεπή ζωή των πολιτών του.
Τίτλος: «Κατασκευή και Αγορά Εξοπλισμού ενός Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης»
Τίτλος: «Κατάρτιση ανέργων νέων και γυναικών για την επανένταξή τους στην Αγορά Εργασίας»
Τίτλος: «Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Δημοσιογράφων στα ΜΜΕ και στις νέες τεχνολογίες»
Τίτλος: «Εικόνες του Τρίτου Κόσμου: Πραγματικότητα και Ανάπτυξη»
Τίτλος: «Κοινοτικής Ανάπτυξης στο Kallakurichi Block, Ινδία»
Τίτλος: «Η ανάπτυξη του βιοτικού επιπέδου στις περιοχές του Napo και Sucumbios του Αμαζονίου»
Τίτλος: «Ανθρωπιστική Βοήθεια σε ευπαθείς ομάδες στο Korce – Αλβανία»
Τίτλοι ενεργειών δράσης: «Block Grant: – Δημιουργία ενός χρηματοπιστωτικού οργανισμού για τον FOCLA, Λειτουργία του οργανισμού, Κατασκευή γραφείων του χρηματοπιστωτικού οργανισμού του FOCLA”
Τίτλος: “Community Animation Program – CAP”
Τίτλος: “Πρόγραμμα αποκατάστασης για τους πλημμυροπαθείς στη Ρουμανία”
Τίτλος: “Ανθρωπιστική βοήθεια και Άμεση αποκατάσταση στη Σερβία”
Τίτλος: “Ανθρωπιστική βοήθεια σε Κοινωνικούς φορείς της Ανατολικής Σερβίας”
Τίτλος: “Ανθρωπιστική βοήθεια στους σεισμοπαθείς της Βόρειο Δυτικής Τουρκίας”
Τίτλος: “Eνίσχυση κοινωνικής υποδομής στους σεισμοπαθείς πληγέντες στους καταυλισμούς της Νικομήδειας και του Gölcük”
Τίτλος: NGO Society Net- Δίκτυο για την προώθηση του εθελοντισμού
Τίτλος: Απλώνοντας ένα χέρι βοηθείας: H ανθρωπιστική βοήθεια στην Αυγή του 21ου αιώνα
Τίτλος: ProDeCom-Προϊόν, Ανάπτυξη, Επικοινωνία
Τίτλος: «Δίκτυο για την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των γυναικών και των παιδιών στο Πακιστάν»
Τίτλος: Νερό: Κοινό αγαθό της ανθρωπότητας και βασικό δικαίωμα όλων
Τίτλος: «Διανομή ανθρωπιστικής βοήθειας που συλλέχθηκε από το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών στα θύματα του τσουνάμι στη Σρι Λάνκα»
Τίτλος: «Ανθρωπιστική βοήθεια για τους σεισμοπαθείς του Πακιστάν»
Τίτλος: H πόλη μου με ποδήλατο
Τίτλος: Πρόγραμμα για την πιστοποίηση εθελοντικών δεξιοτήτων που απορρέουν από περιβαλλοντικά προγράμματα
Τίτλος: Ο πλανήτης μας εκπέμπει SOS -SOS κόσμος
Το σχέδιο είχε ως στόχο να ευαισθητοποιήσει έναν μεγάλο αριθμό μαθητών των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και Γυμνασίων της Θεσσαλονίκης για τις ανθρωπιστικές και τις αναπτυξιακές κρίσεις που πλήττουν τον πλανήτη μας, οι οποίες πολλές φορές οδηγούν άτομα από όλον τον κόσμο στη μετανάστευση, αλλά και στην αναζήτηση ασύλου στη χώρα μας. Οι δράσεις που πραγματοποιήθηκαν ήταν οι ακόλουθες: Το σχέδιο θα αναπτυχθεί πάνω στις ακόλουθες δράσεις:
Τίτλος: Ευαισθητοποίηση για το Νερό-Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
Τα προγράμματα είχαν στόχο να ευαισθητοποιήσουν έναν μεγάλο αριθμό μαθητών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και το ευρύ κοινό των τριών πόλεων αναφορικά με τα προβλήματα που είναι συνυφασμένα με την έλλειψη του νερού, τόσο στις αναπτυσσόμενες, όσο και τις ανεπτυγμένες χώρες, αλλά και να τους μάθει πως μπορούν αυτοί οι ίδιοι, σε ατομικό επίπεδο, να συνεισφέρουν σε μια περισσότερο ορθολογιστική διαχείριση των πολύτιμων υδάτινων πόρων. Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν ήταν οι ακόλουθες:
Τίτλος: Νερό: Πρόσβαση στο νερό μέσα από την ενδυνάμωση των δικαιωμάτων
Το πρόγραμμα είχε ως στόχο να ευαισθητοποιήσει τους απλούς πολίτες καθώς και τις κυβερνήσεις σχετικά με τα εξής θέματα:
Πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δραστηριότητες και ο κύριος στόχος ήταν να ευαισθητοποιηθούν οι απλοί πολίτες σχετικά με τα ανωτέρω θέματα.
Τίτλος: Πολιτιστικές Διαδρομές με Ποδήλατο
Το πρόγραμμα είχε ως στόχο να ευαισθητοποιήσει τους δημότες της πόλης, ένα μεγάλο αριθμό μαθητών, τους επισκέπτες της πόλης, νέους και νέες, αλλά και διάφορους άλλους περιβαλλοντικούς και πολιτιστικούς συλλόγους, όπως επίσης και το ευρύ κοινό σε σχέση με τα περιβαλλοντικά σημεία του Δήμου Αμαρουσίου. Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε πάνω στις ακόλουθες δράσεις:
Τίτλος: Εικαστική Πόλη με Ποδήλατο στην Αθήνα
Η «Εικαστική Πόλη με Ποδήλατο», ήταν ουσιαστικά η ιδέα για μια υπαίθρια έκθεση τέχνης πολλών και διαφορετικών τεχνοτροπιών με θέμα, αλλά και με κύριο κατασκευαστικό υλικό το ποδήλατο. Μια ομάδα από σημαντικούς και αναγνωρίσιμους καλλιτέχνες όπως οι κύριοι και κυρίες: Κώστας Βαρνάς, Βαγγέλης Ζαφειρούλης, Αποστόλης Μακρής, Παρασκευάς Μακρής, Λάζαρος Μαράβας, Μαρία Παναγιώτου, πατέρας Σεραφείμ, κατά κόσμον Δημήτρης Ρουσόπουλος, Φασουλή Μάρω και Αλέξανδρος Λάιος, Χριστίνα Αδαμοπούλου, Αριστοτέλης Βικεντίου, Γιώργος Μαυρίδης, Πάνος Μωραίτης, Τάσος Μενεμενόγλου και Βασίλης Πράππας κλήθηκε να φιλοτεχνήσει έναν αριθμό τέχνης μεγάλου μεγέθους, χρησιμοποιώντας σαν πρώτη ύλη για την κατασκευή τμήματα και εξαρτήματα παλαιών ποδηλάτων. Οι καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο κι έτσι προέκυψαν 14 (δεκατέσσερις) συνολικά εικαστικές προσεγγίσεις, που κινήθηκαν γύρω από τον άξονα του ποδηλάτου, σε σχέση με τον άνθρωπο και την πόλη. Τα έργα εκτέθηκαν στο κοινό στην Πλατεία Ηλεκτρικού στον Δήμο Αμαρουσίου τον Μάρτιο του 2008. Οι επισκέπτες της έκθεσης αλλά και απλοί περαστικοί είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν και να έρθουν σε επαφή με τα έργα τέχνης. Η αντίδραση τους υπήρξε άμεση, καθώς οι επισκέπτες που πέρασαν από τον χώρο της έκθεσης στάθηκαν και ήρθαν σε άμεση επαφή με τα έργα, αγγίζοντας τα και μάλιστα πειραματίστηκαν με τα κινητά μέρη τους. Επίσης θέλησαν να φωτογραφηθούν με αυτά μετατρέποντας τα έργα σε Ζωντανή, Συμμετοχική έκθεση.
Τίτλος: 736 Ιδέες για ένα Όνειρο: Νέοι τρόποι επικοινωνίας και διαλόγου μεταξύ των μελών του Ευρωκοινοβουλίου και των Ευρωπαίων πολιτών που παλεύουν ενάντια στον κοινωνικό αποκλεισμό.
Ο φορέας μας διοργάνωσε ένα εργαστήριο ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα και συνεργάστηκε με τους νέους προκειμένου να προκληθεί ένας δημόσιος διάλογος σχετικά με τον κοινωνικό αποκλεισμό και τι πρέπει να γίνει ενάντια σε αυτόν. Επίσης ώθησε τους νέους να δημιουργήσουν καλλιτεχνικές ταχυδρομικές κάρτες οι οποίες απεικόνιζαν τις λύσεις κατά του κοινωνικού αποκλεισμού. Επίσης ο φορέας μας συμμετείχε:
Ο φορέας μας, σε συνεργασία με το Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών, το Κέντρο Πληροφόρησης για τον Ρατσισμό, την Οικολογία, την Ειρήνη και τη Μη Βία «Αντιγόνη», την «Εταιρία για τον Κοινωνικό Αποκλεισμό και την Ψυχική Υγεία» (Ε.Κ.Α.Ψ.Υ.),το Κέντρο εκπαίδευσης και Μέριμνας οικογένειας και παιδιού «Ο ΠΛΑΤΩΝ» και τέλος με τον Σύνδεσμο Μελών γυναικείων οργανώσεων Κρήτης υλοποίησαν με απόλυτη επιτυχία το συγκεκριμένο έργο το οποίο χρηματοδοτούνταν από το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ και το ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΕΝΤΑΞΗΣ.
Για το συγκεκριμένο έργο υλοποιήθηκαν από το Φορέα μας οι ακόλουθες ενέργειες:
Μέσω αυτού του προγράμματος επιδιώκεται η διευκόλυνση στην πρόσβαση της απασχόλησης, μέσω της πρόσληψης ατόμων για την υλοποίηση προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα αλλά και της ανάπτυξης συνεργασίας μέσω φορέων και συλλόγων, προάγοντας τον κοινωνικό διάλογο και τη συνέργεια, προκειμένου από τη μία να αμβλυνθούν τα προβλήματα στην αγορά εργασίας και αφετέρου να θεμελιωθεί μια διαφορετική κουλτούρα αντιμετώπισης κρίσιμων ζητημάτων που αφορούν στο σύνολο της κοινωνίας. Το πρόγραμμα περιλάμβανε τις παρακάτω ενέργειες:
Το Σχέδιο περιλαμβάνει δράσεις όπως: Συμβουλευτική-Πληροφόρηση-Υποστήριξη, Δικτύωση με τοπικούς φορείς και επιχειρήσεις, Κατάρτιση-Επιμόρφωση, Ενέργειες δημοσιότητας & ενημέρωσης.
Οι Ομάδες στόχου είναι οι ακόλουθες:
Ο φορέας μας ως εταίρος της Αναπτυξιακής Σύμπραξης έχει αναλάβει την υλοποίηση των ακολούθων:
Δράση 2: Δράση ανάπλασης (paint walk)
Στα πλαίσια της δράσης αυτής δημιουργήθηκε ειδικός χάρτης με συγκεκριμένα σημεία μέσα στο Δήμο Αθηναίων όπου πραγματοποιήθηκε εξωτερικός καλλωπισμός των κτιρίων από τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα. Επίσης ο χάρτης περιελάμβανε και την επαγγελματική έδρα των επιχειρήσεων, με επεξηγηματικά κείμενα. Στις επαγγελματικές έδρες των επιχειρήσεων, είναι διαθέσιμοι οι επαγγελματίες για να μιλήσουν με τους ενδιαφερόμενους επισκέπτες, να προτείνουν ιδέες και λύσεις, και να παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Οι χάρτες και προσκλήσεις προωθήθηκαν μέσω social media και free press ώστε να προκαλέσει η δράση αυτή μια γενικότερη κινητοποίηση της κοινωνίας των πολιτών να γνωρίσουν την πόλη τους και να την αλλάξουν.
Δράση 8: Συμβουλευτική Υποστήριξη με στόχο την επαγγελματική ένταξη και την απασχόληση των ωφελούμενων
Η συμβουλευτική υποστήριξη με στόχο την επαγγελματική ένταξη και την απασχόληση των ωφελουμένων, είναι η διαδικασία κατά την οποία ο ωφελούμενος:
Η επαγγελματική συμβουλευτική πραγματοποιήθηκε από εξειδικευμένους επαγγελματικούς συμβούλους, με στόχο τη σκιαγράφηση του επαγγελματικού προφίλ του ανέργου μέσα από μια διαδικασία διερεύνησης και κατανόησης του εαυτού, των δεξιοτήτων, των ικανοτήτων, των ενδιαφερόντων, των πόρων και των περιορισμών του ατόμου. Ο επαγγελματικός σύμβουλος συνεργάζεται με τον ωφελούμενο προκειμένου στην αποτίμηση του προσωπικού και επαγγελματικού παρελθόντος του, τον καθορισμό των επαγγελματικών του στόχων, την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του και στην ενημέρωση και εξειδικευμένη πληροφόρηση του ατόμου για θέματα απασχόλησης, αγοράς εργασίας, κλπ.
To Εθνικό Δίκτυο Άμεσης Κοινωνικής Παρέμβασης είναι ένα δίκτυο αποτελούμενο από Κοινωνικές Δομές (Κοινωνικό Παντοπωλείο, Κοινωνικό Φαρμακείο, Γραφείο Διαμεσολάβησης, Τράπεζα Χρόνου, Συσσίτιο, Υπνωτήριο, Δημοτικός Λαχανόκηπος, Υποδοχή Αστέγων) για την εφαρμογή ενός συνόλου ενεργειών καταπολέμησης της φτώχειας σε πανελλαδικό επίπεδο.
Στην εθνική αυτή προσπάθεια συμμετέχουν 51 Δήμοι, 46 Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, 5 νομικά πρόσωπα ΟΤΑ, 8 φορείς του Δημόσιου τομέα και 18 φορείς του ιδιωτικού τομέα.
Οι ΟΤΑ συμβάλλουν διαθέτοντας τις κατάλληλες υποδομές για να λειτουργήσουν οι Κοινωνικές Δομές , οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις με τη σειρά τους διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ελληνικό δημόσιο διαθέτει τις αμοιβές του προσωπικού που στελεχώνει τις Κοινωνικές Δομές και τέλος η κοινωνία θα προσφέρει τα προϊόντα και τις εθελοντικές υπηρεσίες.
Στα πλαίσια του έργου συστάθηκε ο Εθνικός Μηχανισμός Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης για να παρέχει συστηματική ενημέρωση, τόσο των άμεσα ωφελούμενων για τις Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας, όσο και του ευρύτερου κοινού για τον τρόπο εμπλοκής του στη λειτουργία των Κοινωνικών Δομών και της συνεισφοράς του σε χρόνο και υλικά αγαθά. Ειδικότερα ο Εθνικός Μηχανισμός έχει αναλάβει την σύνδεση της Κοινωνίας με τις Κοινωνικές Δομές και την κινητοποίηση των πολιτών ώστε να βοηθήσουν προσφέροντας υπηρεσίες και υλικά αγαθά.
Οι Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας που λειτουργούν στους μεγαλύτερους Δήμους όλης της χώρας, παρέχουν μία δέσμη ομογενοποιημένων υπηρεσιών προς ανθρώπους που έχουν ανάγκη, όπου με διαφάνεια και κοινωνική λογοδοσία τους προσδίδουν με αξιοπρέπεια και σεβασμό υποστήριξη στις καθημερινές τους ανάγκες
Σκοπός του εγχειρήματος αυτού είναι να δημιουργηθεί ένα δίχτυ κοινωνικής ασφάλειας και προστασίας προς τους συμπολίτες που βρίσκονται σε κατάσταση φτώχειας ή απειλούνται από φτώχεια. Στόχος είναι η δημιουργία νέων ή /και συνέχιση της λειτουργίας υφιστάμενων κοινωνικών δομών άμεσης αντιμετώπισης της φτώχειας.
Στη Λάρισα για την υλοποίηση του εγχειρήματος συστρατεύονται ο Δήμος Λαρισαίων, η Εθελοντική Ανθρωπιστική Δράση «ΑΝΘΡΩΠΟΜΑΝΙΑ» και το Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης «ΘΕΣΙΣ»
Οι Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της φτώχειας που λειτουργούν στον Δήμο Λαρισαίων είναι οι ακόλουθες:
1.Γραφείο Διαμεσολάβησης
Παρέχει πληροφόρηση σε άστεγους, άπορους και άνεργους σχετικά με τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι Κοινωνικές Δομές του Δήμου Λαρισαίων ενώ παράλληλα διευκολύνει την επικοινωνία των ωφελουμένων με τους κρατικούς φορείς σε θέματα που αφορούν την υγεία και την εργασία τους (ΟΑΕΔ, Νοσοκομεία κλπ.)
2.Κοινωνικό παντοπωλείο
Διανέμει σε τακτική βάση σε άστεγους και άπορους :
3.Κοινωνικό Φαρμακείο
Παρέχει δωρεάν φάρμακα, υγειονομικό υλικό και παραφαρμακευτικά προϊόντα σε άστεγους και ανασφάλιστους άπορους & άνεργους.
4.Δομή Συσσιτίων
Εξασφαλίζει δωρεάν γεύματα όλες τις ημέρες της εβδομάδας σε άστεγους και άπορους.
5.Δημοτικός Λαχανόκηπος
Δίνει ισομερή τεμάχια αρδευόμενου και περιφραγμένου αγροκτήματος σε άστεγους, άπορους & άνεργους προκειμένου να τα καλλιεργήσουν, με αποκλειστικό σκοπό τη σίτιση τους.
6.Τράπεζα χρόνου
Παρέχει τη δυνατότητα σε άστεγους, άπορους, άνεργους αλλά και σε όλους τους πολίτες να συναλλάσσονται μεταξύ τους, σε συγκεκριμένη γεωγραφική ενότητα, για τις ανταλλαγές αγαθών και υπηρεσιών χρησιμοποιώντας μονάδες εναλλακτικού συστήματος