ΚΕ.Σ.Σ.Α. ΔΗΜΗΤΡΑ

Κέντρο Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Ανάπτυξη (ΚΕ.Σ.Σ.Α.) «ΔΗΜΗΤΡΑ»

Το Κέντρο Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Ανάπτυξη (ΚΕ.Σ.Σ.Α.) «ΔΗΜΗΤΡΑ», μη κερδοσκοπική μη κυβερνητική οργάνωση, υλοποιεί ανθρωπιστικές και αναπτυξιακές δράσεις σε Αφρική, Λατινική Αμερική, Βαλκάνια, Μέση Ανατολή και Ασία, αλλά και σε πληθώρα άλλων χωρών του αναπτυσσόμενου κόσμου. Από το 1991 μέχρι και σήμερα έχει δώσει τη δυνατότητα μιας καλύτερης ζωής σε περισσότερα από 250.000 άτομα σε όλον τον κόσμο, και ελπίζουμε και προσπαθούμε  να συνεχίσει να το κάνει και στο μέλλον.

Το ΚΕ.Σ.Σ.Α. ΔΗΜΗΤΡΑ αποτελεί τη δέσμευσή μας, τη δική μας προσπάθεια για έναν κόσμο απαλλαγμένο από τη φτώχεια, στον οποίο οι άνθρωποι θα ζουν με αξιοπρέπεια και ασφάλεια. Έχοντας υλοποιήσει αναπτυξιακά και ανθρωπιστικά προγράμματα σε όλο τον κόσμο, αποτελεί την έμπρακτη μετουσίωση της εθελοντικής προσφοράς, αλλά και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

 Από το 1996 αποτελεί πιστοποιημένο εταίρο-φορέα της Υπηρεσίας Ανθρωπιστικής Βοήθειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ECHO). Αυτό σημαίνει ότι λειτουργεί με οργανωμένο λογιστήριο, διαδικασίες που επιβάλλονται  από την ECHO για την τήρηση της διαφάνειας, της αποτελεσματικότητας και της κοινωνικής λογοδοσίας και υψηλό επαγγελματισμό. Ελέγχεται κάθε χρόνο από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, ενώ οι οικονομικοί απολογισμοί των προγραμμάτων που υλοποιεί ελέγχονται από ορκωτό λογιστή.

Συμμετέχει σε εθνικά και διεθνή δίκτυα με στόχο την προώθηση της ανθρωπιστικής βοήθειας και της αναπτυξιακής συνεργασίας, το πώς πρέπει αυτή να παρέχεται ώστε να συμβάλει πραγματικά στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι χώρες που έχουν την ανάγκη της, το πώς διασφαλίζεται η διαφάνεια και αποφεύγεται η διαφθορά τόσο στη χώρα αποδοχής της ανθρωπιστικής ή  αναπτυξιακής βοήθειας, όσο και στη χώρα παροχής της βοήθειας, το πώς δημιουργούνται ισορροπημένες σχέσεις μεταξύ αναπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών, κ.α.

Η ένταξη μας στο μητρώο ΥΔΑΣ του Υπουργείου Εξωτερικών έγινε το 1996, οπότε και η χώρα μας ξεκίνησε να έχει υπογεγραμμένη συμβατική  υποχρέωση να διαθέτει το 0,51% του ΑΕΠ σε  λαούς  που αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω της οικονομικής, κοινωνικής, κλιματικής-περιβαλλοντικής κρίσης. Κι αυτό προκειμένου να μειωθούν τα μεταναστευτικά κύματα των απελπισμένων ανθρώπων προς την Ευρώπη και τη χώρα μας.

Θα ήθελα να σας θυμίσω ότι η περίοδος 1999 – 2003, για την οποία αναφέρετε τη συνεργασία μας και τη χρηματοδότηση του φορέα μας από το ΥΠΕΞ, ήταν μια χρονική συγκυρία με άνοιγμα εχθροπραξιών στη Σερβία, το Ιράκ και το Αφγανιστάν, αλλά και με τους μεγάλους σεισμούς στην Τουρκία, οπότε και η Ελλάδα κλήθηκε να υποστηρίξει τις περιοχές αυτές με δύο τρόπους

  • παρέχοντας διμερή βοήθεια στις κυβερνήσεις των κρατών αυτών
  • βοηθώντας τους πολίτες αυτών των κρατών μέσω των Ελληνικών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων που δραστηριοποιούνταν στις περιοχές αυτές.

Το ΚΕ.Σ.Σ.Α. ΔΗΜΗΤΡΑ, ως εταίρος της ECHO, βρέθηκε στις συγκεκριμένες χώρες, υλοποίησε δράσεις στις πληγείσες περιοχές σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς και τοπικές ΜΚΟ και αξιοποίησε με τον τρόπο αυτό τη χρηματοδότηση από το ΥΠΕΞ.

Γνωρίζετε πολύ καλά ότι οι αρχές διαφάνειας των ΜΚΟ απαιτούν να μην υπάρχει μόνο ένας αποκλειστικός χρηματοδότης μιας ΜΚΟ γιατί παύει να είναι ανεξάρτητη, ως εκ τούτου το σύνολο των εσόδων από το ΥΠΕΞ αποτελούν ένα μέρος του συνόλου των εσόδων της οργάνωσης, ενώ τα υπόλοιπα προέρχονται από άλλες πηγές (ιδιώτες χορηγοί, Διεθνείς Οργανισμοί, Ευρωπαϊκή Ένωση, κλπ).

 

Νικόλαος Πιτσούλης
Πρόεδρος του Κέντρου Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Ανάπτυξη «ΔΗΜΗΤΡΑ»

Ο φορέας που εκπροσωπώ, η Μη Κυβερνητική Οργάνωση Κέντρο Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Ανάπτυξη «ΔΗΜΗΤΡΑ» είναι μία Ελληνική οργάνωση που ιδρύθηκε το 1991. Από το έτος ίδρυσής του μέχρι σήμερα, το όραμα του φορέα αναζητά έναν κόσμο που θα χαρακτηρίζεται από ανοχή και κοινωνική δικαιοσύνη. Έναν κόσμο στον οποίο οι άνθρωποι θα έχουν ξεπεράσει τη φτώχεια και θα ζούνε με αξιοπρέπεια και ασφάλεια.

Προκειμένου να επιτύχει αυτόν τον στόχο, το ΚΕ.Σ.Σ.Α. ΔΗΜΗΤΡΑ επικεντρώνεται στις ακόλουθες κατηγορίες δράσεων:

Έκτακτη ανθρωπιστική βοήθεια
  • Άμεση διανομή ειδών πρώτης ανάγκης στους πληγέντες (τρόφιμα, είδη ρουχισμού, κουβέρτες, είδη ατομικής υγιεινής, παρα-φαρμακευτικά αναλώσιμα)
  • άμεση αποκατάσταση υποδομών όπως σπίτια, νοσοκομεία, σχολεία, παιδικοί σταθμοί κ.α.
Μακροπρόθεσμη κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη
  • Κοινωνική αποκατάσταση με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, την ισότητα και τη δημοκρατική συμμετοχή
  • Υποστήριξη της αυτάρκειας και της αυτονομίας των τοπικών κοινοτήτων
  • Επένδυση στον ανθρώπινο παράγοντα, με ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και την μεταφορά τεχνογνωσίας
  • Ολοκληρωμένες τοπικές αναπτυξιακές παρεμβάσεις
Ευαισθητοποίηση
  • Εκστρατείες ευαισθητοποίησης πάνω σε ανθρωπιστικά και αναπτυξιακά ζητήματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό
  • Υποστήριξη και προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ευπαθών ομάδων
  • Προώθηση και διάδοση του εθελοντισμού

Από το έτος ίδρυσής του μέχρι και σήμερα, το ΚΕ.Σ.Σ.Α. ΔΗΜΗΤΡΑ έχει δώσει τη δυνατότητα μιας καλύτερης ζωής σε πάνω από 250.000 άτομα από τις αναπτυσσόμενες χώρες της Αφρικής, της Νότιας και Λατινικής Αμερικής, της Ασίας και της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

*******

Θεωρούμε αναμφισβήτητη συνθήκη το ότι σε κάθε σύγχρονο δημοκρατικό κράτος, ο κάθε πολίτης έχει ίση πρόσβαση στα βασικά αγαθά που επιτρέπουν την ασφαλή και αξιοπρεπή επιβίωσή του: τροφή, εργασία, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και παιδεία. Το κράτος οφείλει να διασφαλίζει αυτές τις συνθήκες σε όλους, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, βαθμού σωματικής ικανότητας, θρησκείας, εθνικότητας ή σεξουαλικής προτίμησης

Το ερώτημα που τίθεται είναι αν είναι δυνατόν οι ΜΚΟ να υποβοηθήσουν ή να υποκαταστήσουν μέσω των δράσεών τους το επίσημο κράτος. Η τοποθέτησή μας είναι ότι σαφέστατα ναι, όταν ο επίσημος κρατικός μηχανισμός:

  • Δεν έχει την απαραίτητη δομή ή την απαραίτητη τεχνογνωσία προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες όλων των πολιτών.
  • Δεν υπάρχουν οι συνθήκες που θα διασφάλιζαν την πρόσβαση σε όλους τους πολίτες (όπως συμβαίνει, π.χ. μετά από μία φυσική καταστροφή ή όταν το γεωγραφικό ανάγλυφο της χώρας δυσχεραίνει την εύκολη πρόσβαση)
  • Δεν έχει επαρκή κονδύλια προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες των πολιτών που ζούνε σε ορεινές, νησιωτικές ή απομακρυσμένες περιοχές
  • Δεν ενδιαφέρεται, εξαιτίας της ευρύτερης πολιτικής του, για τις ανάγκες συγκεκριμένων τμημάτων του πληθυσμού λόγω των πολιτικών, φυλετικών ή θρησκευτικών ιδιαιτεροτήτων τους.

Εξαιτίας της φύσης του φορέα που εκπροσωπώ, η ανάλυσή μου θα γίνει υπό το πρίσμα της δραστηριοποίησής μας σε αναπτυσσόμενες χώρες. Όπως όλοι γνωρίζετε, η ανθρωπιστική και αναπτυξιακή βοήθεια μιας χώρας προς μια άλλη στηρίζεται συνήθως σε διμερείς συμφωνίες που έχουν συνάψει τα δύο κράτη, αλλά και στην εξωτερική πολιτική της κάθε χώρας. Είναι εξαιρετικά συνηθισμένο η κυβέρνηση της μίας χώρας να προωθεί τα κονδύλια που υπάρχουν διαθέσιμα με τη μορφή αναπτυξιακής βοήθειας απευθείας στην κυβέρνηση μιας αναπτυσσόμενης χώρας.

Εκεί, ιδίως όταν υπάρχουν ιδιάζουσες συνθήκες, όπως φυσικές καταστροφές ή εμπόλεμες συρράξεις, το επίσημο κράτος τις περισσότερες φορές αδυνατεί να προσεγγίσει επιτυχώς τους πάντες. Από την άλλη πάλι, η δωρήτρια χώρα μπορεί να μην ενδιαφέρεται για την παροχή βοήθειας σε μια ομάδα πληθυσμού της αναπτυσσόμενης χώρας, καθώς δεν ανήκει στις προτεραιότητές της. Σε αυτό το σχήμα, οι ΜΚΟ έχουν τη δυνατότητα να υπερκεράσουν την επίσημη κυβέρνηση των δύο κρατών και να συνεργαστούν αποκλειστικά και μόνο μεταξύ τους, πέρα από οποιεσδήποτε πολιτικές κατευθύνσεις ή σκοπιμότητες.

Φτάνει να αναφέρουμε δύο παραδείγματα:

  • Στη Σερβία του 2000, το επίσημο κράτος δεν είχε τη δυνατότητα, αλλά και ούτε τη θέληση να ανταπεξέλθει στις ανάγκες των εσωτερικά εκτοπισθέντων Κοσοβάρων. Ο φορέας μας παρενέβη και διένειμε τρόφιμα και είδη ατομικής υγιεινής σε περίπου 80.000 άτομα, για χρονικό διάστημα 6 μηνών.
  • Στο Πακιστάν του 2005, τα Ανθρώπινα δικαιώματα των γυναικών και των παιδιών δεν αποτελούν προτεραιότητα. Και όμως, οι γυναίκες του Πακιστάν επιθυμούν την αλλαγή, σε μια βαθιά ανδροκρατούμενη κοινωνία. Ο φορέας μας υλοποίησε παρέμβαση στο Πακιστάν, στοχεύοντας στο να ενδυναμώσει αυτές τις γυναίκες στον αγώνα τους.

*******

Το δεύτερο ερώτημα στο οποίο θα ήθελα να τοποθετηθώ, είναι το κατά πόσο είναι σε θέση το ίδιο το Κράτος να καλύπτει τις ίδιες ανάγκες, τις οποίες καλύπτει μέσω της δραστηριοποίησής της μια ΜΚΟ.

Δεδομένων των εγγενών χαρακτηριστικών τους, οι ΜΚΟ χαρακτηρίζονται από ευελιξία, καινοτόμες προσεγγίσεις, υψηλή εξειδίκευση στον τομέα της παρέμβασής τους, αλλά και δυνατότητα αξιοποίησης των εθελοντών. Καλύπτουν μέσω των δράσεών τους τις ανάγκες πληθυσμιακών ομάδων που χαρακτηρίζονται από ιδιαιτερότητες ή διαβιούν σε απομακρυσμένες περιοχές, ή κοινωνικές ομάδες που αντιμετωπίζουν σύνθετα προβλήματα.

Στο ερώτημα αν το κράτος είναι σε θέση να τις υποκαταστήσει, η απάντηση είναι τις περισσότερες φορές, όχι. Δεν είναι λίγες φορές που το κράτος προσπάθησε να υποκαταστήσει το έργο των ΜΚΟ στο χώρο της ανθρωπιστικής και αναπτυξιακής βοήθειας, χωρίς όμως την απαραίτητη εξειδίκευση και τεχνογνωσία, αλλά ούτε και τη γνώση των τοπικών συνθηκών.

Ένα παράδειγμα αυτής της στάσης είναι και η σχετική πρωτοβουλία του ΥΠΕΞ, το οποίο ανέλαβε να συλλέξει χρήματα, τρόφιμα και είδη ρουχισμού από τους Έλληνες πολίτες, προκειμένου αυτά να αποσταλούν στα θύματα του τσουνάμι στη Σρι Λάνκα. Η καθ’ όλα αξιέπαινη προσπάθεια του Υπουργείου Εξωτερικών χαρακτηρίστηκε από αναποτελεσματικότητα, για τους ακόλουθους λόγους:

  • Aδυναμία ενεργοποίησης του στελεχιακού δυναμικού, το οποίο κατά κύριο λόγο αποτελείται από Δημοσίους υπαλλήλους.
  • Πλήρη άγνοια των διατροφικών συνθηκών, αλλά και των πολιτιστικών ιδιαιτεροτήτων των κατοίκων, με αποτέλεσμα να αποσταλούν ρούχα ασύμβατα με την τοπική κουλτούρα.
  • Στάθμευση του μεταγωγού πλοίου που μετέφερε ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό και φαρμακευτικά αναλώσιμα από την Ελλάδα, σε λιμάνι πολύ μακριά από την πληγείσα περιοχή. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την αδυναμία πρόσβασης των πληγέντων σε αυτό. 
  • Γραφειοκρατική δυστοκία, η οποία είχε σαν αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος των χρημάτων να παραμένει αδιάθετο μέχρι σήμερα.
  • Αδυναμία απολογισμού, προκειμένου οι Έλληνες πολίτες να ενημερωθούν για την τύχη της προσφοράς τους και με αυτόν τον τρόπο, να θελήσουν να συμμετάσχουν σε παρεμφερείς δράσεις στο μέλλον.

**********

Κλείνοντας την εισήγησή μου, θα ήθελα να επαναλάβω ότι το κάθε κράτος οφείλει να έχει ως βασική προτεραιότητα την κάλυψη των βασικών αναγκών των πολιτών του. Στην ίδια λογική, οφείλει να αξιοποιεί στο έπακρο τις ΜΚΟ όταν αδυνατεί να το κάνει. Οι ΜΚΟ προσφέρουν τη βοήθειά τους με πολλές φορές μεγαλύτερη εξειδίκευση, αλλά και χαμηλότερο κόστος, και υπηρετούν ένα τμήμα της κοινωνίας που είναι «γκρίζο», αλλά ίσως έχει την ανάγκη της βοήθειας πολύ περισσότερο. Οι ΜΚΟ έχουν ένα ακόμη πλεονέκτημα: έχουν τη δυνατότητα της αποτελεσματικής αξιοποίησης της προσφοράς των ενεργών πολιτών της χώρας. Με αυτή τους την ιδιότητα, αποτελούν κοιτίδες ενεργοποίησης και συμμετοχής των ενεργών πολιτών στην επίλυση των κοινωνικών προβλημάτων της γειτονιάς τους, της χώρας τους, αλλά και του κόσμου μας.

Προκειμένου να διασφαλιστεί η αξιοπρεπής διαβίωση και πολλές φορές ακόμη και επιβίωση όλων, το κράτος οφείλει να αναγνωρίζει τη συνεισφορά των ΜΚΟ. Οφείλει επίσης να δημιουργεί ένα περιβάλλον διευκόλυνσης, στο οποίο οι ΜΚΟ θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν απρόσκοπτα, αλλά και τους απαραίτητους μηχανισμούς υποστήριξής τους. Οφείλει να δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις και να αξιοποιεί τις ΜΚΟ στο έπακρο, σαν ένα εξαιρετικά σημαντικό και αυτονόητο στοιχείο. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα είναι σε θέση να δώσει πραγματικό νόημα στη λέξη «δημοκρατία» και να συντελέσει έμπρακτα στην ευημερία και αξιοπρεπή ζωή των πολιτών του.

Από τη στιγμή που ξεκίνησε την ίδρυση του το 1991, ο φορέας μας έχει υλοποιήσει τα ακόλουθα προγράμματα:
  • 1994-1995, Αναπτυξιακό πρόγραμμα στη Σενεγάλη:

Τίτλος: «Κατασκευή και Αγορά Εξοπλισμού ενός Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης»

  • 1995-1997, Αναπτυξιακό πρόγραμμα στη Μολδαβία:

Τίτλος:  «Κατάρτιση ανέργων νέων και γυναικών για την επανένταξή τους στην Αγορά Εργασίας»

  • 1996-1998, Αναπτυξιακό πρόγραμμα στη Γεωργία:

Τίτλος:  «Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Δημοσιογράφων στα ΜΜΕ και στις νέες τεχνολογίες»

  • 1996-1998, Ενημερωτικό πρόγραμμα στην Ελλάδα:

Τίτλος:  «Εικόνες του Τρίτου Κόσμου: Πραγματικότητα και Ανάπτυξη»

  • 1996-1999, Αναπτυξιακό πρόγραμμα στην Ινδία:

Τίτλος: «Κοινοτικής Ανάπτυξης στο Kallakurichi Block, Ινδία»

  • 1996-1999, Αναπτυξιακό πρόγραμμα στο Εκουαδόρ:  

Τίτλος:  «Η ανάπτυξη του βιοτικού επιπέδου στις περιοχές του Napo και Sucumbios του Αμαζονίου»

  • 1997-1998, Ανθρωπιστικό πρόγραμμα στην Αλβανία:

Τίτλος:  «Ανθρωπιστική Βοήθεια σε ευπαθείς ομάδες στο Korce – Αλβανία»

  • 1997-1998, Αναπτυξιακό πρόγραμμα στο Εκουαδόρ:

Τίτλοι ενεργειών δράσης: «Block Grant: Δημιουργία ενός χρηματοπιστωτικού οργανισμού για τον FOCLA, Λειτουργία του οργανισμού, Κατασκευή γραφείων του χρηματοπιστωτικού οργανισμού του FOCLA

  • 1997-1999, Αναπτυξιακό πρόγραμμα στη Dominica:

Τίτλος: “Community Animation Program – CAP”

  • 1998, Ανθρωπιστικό πρόγραμμα στη Ρουμανία:

Τίτλος:  “Πρόγραμμα αποκατάστασης για τους πλημμυροπαθείς στη Ρουμανία”

  • 01/11/1999 Ανθρωπιστικό πρόγραμμα στη Σερβία:       

Τίτλος: “Ανθρωπιστική βοήθεια και Άμεση αποκατάσταση στη Σερβία”

  • 01/07/1999 Ανθρωπιστικό πρόγραμμα στη Σερβία:       

Τίτλος: “Ανθρωπιστική βοήθεια σε Κοινωνικούς φορείς της Ανατολικής Σερβίας”

  • 15/11/1999 Ανθρωπιστικό πρόγραμμα στη Τουρκία:       

Τίτλος: “Ανθρωπιστική βοήθεια στους σεισμοπαθείς της Βόρειο Δυτικής Τουρκίας”

  • 15/03/2000 Ανθρωπιστικό πρόγραμμα στη Τουρκία:      

Τίτλος:   Eνίσχυση κοινωνικής υποδομής στους σεισμοπαθείς πληγέντες στους καταυλισμούς της Νικομήδειας και του Gölcük”

  • 2001-2002 Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα:

Τίτλος:  NGO Society Net- Δίκτυο για την προώθηση του εθελοντισμού

  • 2002-2003 Πρόγραμμα Ανθρωπιστικής Βοήθειας στο Ιράκ:
    Τίτλος: Έπείγουσα ανθρωπιστική βοήθεια σε ευπαθείς πληθυσμούς της Βαγδάτης
  • 2002-2003 Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα:

Τίτλος:  Απλώνοντας ένα χέρι βοηθείας: H ανθρωπιστική βοήθεια στην Αυγή του 21ου αιώνα

  • 2002-2005 Αναπτυξιακό Πρόγραμμα στις Παραμεσόγειες χώρες:

Τίτλος:  ProDeCom-Προϊόν, Ανάπτυξη, Επικοινωνία

Τίτλος:  «Δίκτυο για την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των γυναικών και των παιδιών στο Πακιστάν»

  • 2005-2007 Πρόγραμμα Ευαισθητοποίησης στην Ευρώπη:

Τίτλος:  Νερό: Κοινό αγαθό της ανθρωπότητας και βασικό δικαίωμα όλων

Τίτλος: «Διανομή ανθρωπιστικής βοήθειας που συλλέχθηκε από το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών στα θύματα του τσουνάμι στη Σρι Λάνκα»

  • 2006 Ανθρωπιστικό πρόγραμμα στο Πακιστάν:

Τίτλος:  «Ανθρωπιστική βοήθεια για τους σεισμοπαθείς του Πακιστάν»

  • 2006-2007 Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα στην Ελλάδα:

Τίτλος:  H πόλη μου με ποδήλατο

  • 2006-2008 Πρόγραμμα Αναπτυξιακής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα:

Τίτλος:  Πρόγραμμα για την πιστοποίηση εθελοντικών δεξιοτήτων που απορρέουν από περιβαλλοντικά προγράμματα

  • 2007-2008 Πρόγραμμα Ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα:

Τίτλος:  Ο πλανήτης μας εκπέμπει SOS -SOS κόσμος

Το σχέδιο είχε ως στόχο να ευαισθητοποιήσει έναν μεγάλο αριθμό μαθητών των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και Γυμνασίων της Θεσσαλονίκης για τις ανθρωπιστικές και τις αναπτυξιακές κρίσεις που πλήττουν τον πλανήτη μας, οι οποίες πολλές φορές οδηγούν άτομα από όλον τον κόσμο στη μετανάστευση, αλλά και στην αναζήτηση ασύλου στη χώρα μας.  Οι δράσεις που πραγματοποιήθηκαν ήταν οι ακόλουθες: Το σχέδιο θα αναπτυχθεί πάνω στις ακόλουθες δράσεις:

  • Δημιουργία ομάδας εθελοντών
  • Παρουσίαση του προγράμματος στα σχολεία
  • Δημιουργία εκπαιδευτικού CD-ROM για τους μαθητές
  • Δημιουργία εκπαιδευτικής ιστοσελίδας
  • Οργάνωση έκθεσης ζωγραφικής με σχετικό θέμα
  • Διενέργεια εκδηλώσεων ευαισθητοποίησης

 

  • 2007-2008 Προγράμματα Ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα:

Τίτλος:  Ευαισθητοποίηση για το Νερό-Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης

Τα προγράμματα είχαν στόχο να ευαισθητοποιήσουν έναν μεγάλο αριθμό μαθητών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και το ευρύ κοινό των τριών πόλεων αναφορικά με τα προβλήματα που είναι συνυφασμένα με την έλλειψη του νερού, τόσο στις αναπτυσσόμενες, όσο και τις ανεπτυγμένες χώρες, αλλά και να τους μάθει πως μπορούν αυτοί οι ίδιοι, σε ατομικό επίπεδο, να συνεισφέρουν σε μια περισσότερο ορθολογιστική διαχείριση των πολύτιμων υδάτινων πόρων. Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν ήταν οι ακόλουθες:

  • Δημιουργία ηλεκτρονικής παρουσίασης για την κατάσταση αναφορικά με το νερό και την ορθολογιστική του διαχείριση.
  • Μετάφραση και αναπαραγωγή περιβαλλοντικού παραμυθιού, προκειμένου να διανεμηθεί στους μαθητές.
  • Επαφή με τα γυμνάσια της περιοχής και διερεύνηση της πιθανότητας συμμετοχής τους στο πρόγραμμα.
  • Παρουσίαση του προγράμματος σε καθηγητές και μέλη των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, προκειμένου με την ιδιότητα του εθελοντή να παρουσιάσουν το πρόγραμμα στους μαθητές.
  • 2007-2010 Πρόγραμμα Ευαισθητοποίησης στην Ευρώπη:

Τίτλος:  Νερό: Πρόσβαση στο νερό μέσα από την ενδυνάμωση των δικαιωμάτων

Το πρόγραμμα είχε ως στόχο να ευαισθητοποιήσει τους απλούς πολίτες καθώς και τις κυβερνήσεις σχετικά με τα εξής θέματα:

  • Το νερό είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα
  • Το νερό είναι κοινό αγαθό
  • Δημόσιο αγαθό, κρατική χρηματοδότηση
  • Δημοκρατικές διαδικασίες στη διαχείριση του νερού

Πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δραστηριότητες και ο κύριος στόχος ήταν να ευαισθητοποιηθούν οι απλοί πολίτες σχετικά με  τα ανωτέρω θέματα.

  1. Εκδήλωση στη Λάρισα με 1000 συμμετέχοντες την Παγκόσμια Ημέρα Νερού -22/3/2008
  2. Εκδήλωση στη Λάρισα με 3500 συμμετέχοντες για 7 ημέρες στο φεστιβάλ του Πηνειού ποταμού στις 19-25/6/2008
  3. Περιφερειακή διάσκεψη  στην πόλη του Βόλου με 210 συμμετέχοντες στις 6/10/2008
  4. Εργαστήρια στη Λάρισα με 120 συμμετέχοντες για 4 ημέρες από 13 έως 16 Οκτωβρίου 2008
  5. Εθνική διάσκεψη στη Θεσσαλονίκη με 480 συμμετέχοντες στις 6/11/2008.

 

  • 2007-2008 Πολιτιστικό Πρόγραμμα στην Ελλάδα:

Τίτλος:  Πολιτιστικές Διαδρομές με Ποδήλατο

Το πρόγραμμα είχε ως στόχο να ευαισθητοποιήσει τους δημότες της πόλης, ένα μεγάλο αριθμό μαθητών, τους επισκέπτες της πόλης, νέους και νέες, αλλά και διάφορους άλλους περιβαλλοντικούς και πολιτιστικούς συλλόγους, όπως επίσης και το ευρύ κοινό σε σχέση με τα περιβαλλοντικά σημεία του Δήμου Αμαρουσίου. Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε πάνω στις ακόλουθες δράσεις:

  • Αγορά ποδηλάτων
  • Επιλογή των τοπικών πολιτιστικών μνημείων και των αξιόλογων τοποθεσιών, που πρόκειται να επισκέπτονται οι συμμετέχοντες
  • Εκπαίδευση ομάδας εθελοντών σε θέματα που αφορούν τα σημεία περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, πρώτες βοήθειες, αφήγηση, διαδρομή και συμπεριφορά κ.α.
  • Σχεδιασμός προγράμματος και στήσιμο της ξενάγησης
  • Παραγωγή εντύπου δημοσιότητας
  • Δημοσίευση του προγράμματος και προβολή στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.

 

  • 2008 Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα:

Τίτλος: Εικαστική Πόλη με Ποδήλατο στην Αθήνα

Η «Εικαστική Πόλη με Ποδήλατο», ήταν ουσιαστικά η ιδέα για μια υπαίθρια έκθεση τέχνης πολλών και διαφορετικών τεχνοτροπιών με θέμα, αλλά και με κύριο κατασκευαστικό υλικό το ποδήλατο. Μια ομάδα από σημαντικούς και αναγνωρίσιμους καλλιτέχνες όπως οι κύριοι και κυρίες: Κώστας Βαρνάς, Βαγγέλης Ζαφειρούλης, Αποστόλης Μακρής, Παρασκευάς Μακρής, Λάζαρος Μαράβας, Μαρία Παναγιώτου, πατέρας Σεραφείμ, κατά κόσμον Δημήτρης Ρουσόπουλος, Φασουλή Μάρω και Αλέξανδρος Λάιος, Χριστίνα Αδαμοπούλου, Αριστοτέλης Βικεντίου, Γιώργος Μαυρίδης, Πάνος Μωραίτης, Τάσος Μενεμενόγλου και Βασίλης Πράππας κλήθηκε να φιλοτεχνήσει έναν αριθμό τέχνης μεγάλου μεγέθους, χρησιμοποιώντας σαν πρώτη ύλη για την κατασκευή τμήματα και εξαρτήματα παλαιών ποδηλάτων. Οι καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο κι έτσι προέκυψαν 14 (δεκατέσσερις) συνολικά εικαστικές προσεγγίσεις, που κινήθηκαν γύρω από τον άξονα του ποδηλάτου, σε σχέση με τον άνθρωπο και την πόλη. Τα έργα εκτέθηκαν στο κοινό στην Πλατεία Ηλεκτρικού στον Δήμο Αμαρουσίου τον Μάρτιο του 2008. Οι επισκέπτες της έκθεσης αλλά και απλοί περαστικοί είχαν  την ευκαιρία να θαυμάσουν και να έρθουν σε επαφή με τα έργα τέχνης. Η αντίδραση τους υπήρξε άμεση, καθώς οι επισκέπτες που πέρασαν από τον χώρο της έκθεσης στάθηκαν και ήρθαν σε άμεση επαφή με τα έργα, αγγίζοντας τα και μάλιστα πειραματίστηκαν με τα κινητά μέρη τους. Επίσης θέλησαν να φωτογραφηθούν με αυτά μετατρέποντας τα έργα σε Ζωντανή, Συμμετοχική έκθεση.

  • 2009-2010 Πρόγραμμα Ευαισθητοποίησης στην Ευρώπη:

Τίτλος:  736 Ιδέες για ένα Όνειρο: Νέοι τρόποι επικοινωνίας και διαλόγου μεταξύ των μελών του Ευρωκοινοβουλίου και των Ευρωπαίων πολιτών που παλεύουν ενάντια στον κοινωνικό αποκλεισμό.

Ο φορέας μας διοργάνωσε ένα εργαστήριο ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα και συνεργάστηκε με τους νέους προκειμένου να προκληθεί ένας δημόσιος διάλογος σχετικά με τον κοινωνικό αποκλεισμό και τι πρέπει να γίνει ενάντια σε αυτόν. Επίσης ώθησε τους νέους  να  δημιουργήσουν καλλιτεχνικές ταχυδρομικές κάρτες οι οποίες απεικόνιζαν τις λύσεις κατά του κοινωνικού αποκλεισμού. Επίσης ο φορέας μας συμμετείχε:

  1. Στις διεθνείς συνεδριάσεις του προγράμματος,
  2. Οργάνωσε μια ημερίδα στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 2010
  3. Συμμετείχε στην εκδήλωση που πραγματοποιήσαν οι εταίροι του προγράμματος στη Βαρκελώνη.
  4. Αναλάβει επίσης την ευθύνη για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του ιστοχώρου (website) του προγράμματος για την προώθησή του προκειμένου να επιτευχθεί μια ευρύτερη κάλυψη του προγράμματος και να πολλαπλασιαστούν τα αποτελέσματά του.

 

  • 2011 Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα: Τίτλος: «Δράση 1.8/09: «Ενημερωτική εκστρατεία με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης καθώς και την πληροφόρηση των γυναικών υπηκόων τρίτων χωρών αναφορικά με την αντιμετώπιση περιπτώσεων trafficking, ενδοοικογενειακής βίας και σεξουαλικής παρενόχλησης»

Ο φορέας μας, σε συνεργασία με το Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών, το Κέντρο Πληροφόρησης για τον Ρατσισμό, την Οικολογία, την Ειρήνη και τη Μη Βία «Αντιγόνη», την «Εταιρία για τον Κοινωνικό Αποκλεισμό και την Ψυχική Υγεία» (Ε.Κ.Α.Ψ.Υ.),το Κέντρο εκπαίδευσης και Μέριμνας οικογένειας και παιδιού «Ο ΠΛΑΤΩΝ» και τέλος με τον Σύνδεσμο Μελών γυναικείων οργανώσεων Κρήτης υλοποίησαν με απόλυτη επιτυχία το συγκεκριμένο έργο το οποίο χρηματοδοτούνταν από το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ και το ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΕΝΤΑΞΗΣ.

Για το συγκεκριμένο έργο υλοποιήθηκαν από το Φορέα μας οι ακόλουθες ενέργειες:

  • Λειτουργία Περιπτέρου στην Κεντρική Πλατεία της Λάρισας (23-24/06/2011)
    • Ενημέρωση και συζήτηση για θέματα ενδοοικογενειακής βίας, trafficking και σεξουαλικής παρενόχλησης, με επιστημονικό προσωπικό.
    • Εξατομικευμένη συμβουλευτική
    • Προβολές ντοκιμαντέρ
    • Χοροθέατρο δρόμου “off art”
    • Μουσικές του κόσμου
  • Διοργάνωση ανοικτής συζήτηση για θέματα ενδο-οικογενειακής βίας στο χώρο του περιπτέρου
  • Θεατρικό παιχνίδι με παιδιά και εφήβους (2 μέρες με συμμετοχή εκπαιδευτών-εμψυχωτών/τριών)
  • Σεμινάριο σε επαγγελματίες που σχετίζονται με την πρόληψη, αντιμετώπιση των φαινομένων βίας ενάντια στις μετανάστριες και την προστασία των θυμάτων
  • Σεμινάριο ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για μετανάστριες. Το σεμινάριο είχε ως στόχο να ενημερώσει τις μετανάστριες και τους ενδιαφερόμενους για τα φαινόμενα της ενδοοικογενειακής βίας, του trafficking και της σεξουαλικής παρενόχλησης, για τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να προστατευθούν από τέτοιες συμπεριφορές, καθώς και για τα δικαιώματα τους, όπως αυτά κατοχυρώνονται από τις διεθνείς συμβάσεις, την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία.
  • Δημιουργία πλατφόρμας στο facebook «Ζήσε Ξανά!»
  • Συντονισμός, προσέλκυση, αξιολόγηση

 

  • 2012 (5 μήνες) Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα: Τίτλος: «Δημιουργία Θέσεων Απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα στη Περιφέρεια Θεσσαλίας στο Νομό Λάρισας»

Μέσω αυτού του προγράμματος επιδιώκεται η διευκόλυνση στην πρόσβαση της απασχόλησης, μέσω της πρόσληψης ατόμων για την υλοποίηση προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα αλλά και της ανάπτυξης συνεργασίας μέσω φορέων και συλλόγων, προάγοντας τον κοινωνικό διάλογο και τη συνέργεια, προκειμένου από τη μία να αμβλυνθούν τα προβλήματα στην αγορά εργασίας και αφετέρου να θεμελιωθεί μια διαφορετική κουλτούρα αντιμετώπισης κρίσιμων ζητημάτων που αφορούν στο σύνολο της κοινωνίας. Το πρόγραμμα περιλάμβανε τις παρακάτω ενέργειες:

  •  Δράση ευαισθητοποίησης των συνοικιών του Δήμου Λάρισας και συλλογή μεταχειρισμένων ρούχων, υποδημάτων και ανακυκλώσιμων αντικειμένων
  •   Μηχανισμός ευαισθητοποίησης των μαθητών των σχολείων της Λάρισας
  •  Εργαστήρι αξιοποίησης των ανακυκλώσιμων υλικώνγια την παραγωγή κοσμημάτων και χρηστικών αντικειμένων όπως: κουμπαράδες, πορτοφόλια, πλαστικές κουρτίνες, κηροπήγια αξεσουάρ γραφείου, μολυβοθήκες, λουλούδια, ανεμούρια πορτατίφ και φωτιστικά, χριστουγεννιάτικα στολίδια και διακοσμητικά.
  •  Αποστολή 500 προϊόντωνσε φορείς, επιχειρήσεις και οργανισμούς του Δήμου Λάρισας με στόχο την ευαισθητοποίηση και παρότρυνση τους για την υιοθέτηση της ανακύκλωσης.

 

  • 2012 – 2014 Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα: Τίτλος:  «Περισσότερο χρώμα στη ζωή μας: Αλλάζουμε την πόλη» στο πλαίσιο της Δράσης: «Τοπικές δράσεις κοινωνικής ένταξης για ευάλωτες ομάδες»

Το Σχέδιο περιλαμβάνει δράσεις όπως: Συμβουλευτική-Πληροφόρηση-Υποστήριξη, Δικτύωση με τοπικούς φορείς και επιχειρήσεις, Κατάρτιση-Επιμόρφωση, Ενέργειες δημοσιότητας & ενημέρωσης.

Οι Ομάδες στόχου είναι οι ακόλουθες:

  • Αρχηγοί μονογονεϊκών οικογενειών
  • Μετανάστες, Πρόσφυγες και Αιτούντες Άσυλο
  • Άτομα ευρισκόμενα σε κατάσταση φτώχειας/απειλούμενα από φτώχεια
  • Μακροχρόνια άνεργοι άνω των 45 ετών με χαμηλά τυπικά προσόντα

Ο φορέας μας ως εταίρος της Αναπτυξιακής Σύμπραξης έχει αναλάβει την υλοποίηση των ακολούθων:

Δράση 2: Δράση ανάπλασης (paint walk)

Στα πλαίσια της δράσης αυτής  δημιουργήθηκε ειδικός χάρτης με συγκεκριμένα σημεία μέσα στο Δήμο Αθηναίων όπου πραγματοποιήθηκε εξωτερικός καλλωπισμός των κτιρίων από τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα. Επίσης ο χάρτης περιελάμβανε και την επαγγελματική έδρα των επιχειρήσεων, με επεξηγηματικά κείμενα. Στις επαγγελματικές έδρες των επιχειρήσεων, είναι διαθέσιμοι οι επαγγελματίες για να μιλήσουν με τους ενδιαφερόμενους επισκέπτες, να προτείνουν ιδέες και λύσεις, και να παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Οι χάρτες και προσκλήσεις προωθήθηκαν μέσω social media και free press ώστε να προκαλέσει η δράση αυτή μια γενικότερη κινητοποίηση της κοινωνίας των πολιτών να γνωρίσουν την πόλη τους και να την αλλάξουν.

Δράση 8: Συμβουλευτική Υποστήριξη με στόχο την επαγγελματική ένταξη και την απασχόληση των ωφελούμενων

Η συμβουλευτική υποστήριξη με στόχο την επαγγελματική ένταξη και την απασχόληση των ωφελουμένων, είναι η διαδικασία κατά την οποία ο ωφελούμενος:

  • Συγκεντρώνει πληροφορίες για τον εαυτό του και την αγορά εργασίας
  • Δημιουργεί μια ακριβή εικόνα για τον εαυτό του (ενδιαφέροντα, αξίες)
  • Αναπτύσσει ρεαλιστικούς στόχους για την επαγγελματική του πορεία
  • Αναπτύσσει και υλοποιεί μια στρατηγική για την επίτευξη των στόχων

Η επαγγελματική συμβουλευτική πραγματοποιήθηκε από εξειδικευμένους επαγγελματικούς συμβούλους, με στόχο τη σκιαγράφηση του επαγγελματικού προφίλ του ανέργου μέσα από μια διαδικασία διερεύνησης και κατανόησης του εαυτού, των δεξιοτήτων, των ικανοτήτων, των ενδιαφερόντων, των πόρων και των περιορισμών του ατόμου. Ο επαγγελματικός σύμβουλος συνεργάζεται με τον ωφελούμενο προκειμένου στην αποτίμηση του προσωπικού και επαγγελματικού παρελθόντος του, τον καθορισμό των επαγγελματικών του στόχων, την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του και στην ενημέρωση και εξειδικευμένη πληροφόρηση του ατόμου για θέματα απασχόλησης, αγοράς εργασίας, κλπ.

 

  • 2013 – 2014 Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα: Τίτλος: «Δημιουργία & Λειτουργία Εθνικού Μηχανισμού Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης» του «Εθνικού Δικτύου Άμεσης Κοινωνικής Παρέμβασης για την αντιμετώπιση της φτώχειας»

To Εθνικό Δίκτυο Άμεσης Κοινωνικής Παρέμβασης είναι ένα δίκτυο αποτελούμενο από Κοινωνικές Δομές (Κοινωνικό Παντοπωλείο, Κοινωνικό Φαρμακείο, Γραφείο Διαμεσολάβησης, Τράπεζα Χρόνου, Συσσίτιο, Υπνωτήριο, Δημοτικός Λαχανόκηπος, Υποδοχή Αστέγων) για την εφαρμογή ενός συνόλου ενεργειών καταπολέμησης της φτώχειας σε πανελλαδικό επίπεδο.

Στην εθνική αυτή προσπάθεια συμμετέχουν 51 Δήμοι, 46 Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, 5 νομικά πρόσωπα ΟΤΑ, 8  φορείς του Δημόσιου τομέα και 18 φορείς του ιδιωτικού τομέα.

Οι ΟΤΑ  συμβάλλουν διαθέτοντας τις κατάλληλες υποδομές για να λειτουργήσουν οι Κοινωνικές Δομές , οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις με τη σειρά τους διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ελληνικό δημόσιο διαθέτει τις αμοιβές του προσωπικού που στελεχώνει τις Κοινωνικές Δομές και τέλος η κοινωνία θα προσφέρει  τα προϊόντα και τις εθελοντικές υπηρεσίες.

Στα πλαίσια του έργου συστάθηκε ο Εθνικός Μηχανισμός Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης για να παρέχει συστηματική ενημέρωση, τόσο των άμεσα ωφελούμενων για τις Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας, όσο και του ευρύτερου κοινού για τον τρόπο εμπλοκής  του  στη λειτουργία των Κοινωνικών Δομών και της συνεισφοράς του σε χρόνο και υλικά αγαθά. Ειδικότερα ο  Εθνικός Μηχανισμός έχει αναλάβει την σύνδεση της Κοινωνίας με τις Κοινωνικές Δομές και την κινητοποίηση των πολιτών ώστε να βοηθήσουν προσφέροντας υπηρεσίες και υλικά αγαθά.

 

  • 2013 – 2015 Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στην Ελλάδα: Τίτλος:  «Δημιουργία ή συνέχιση λειτουργίας Κοινωνικών Δομών του Εθνικού Δικτύου Άμεσης Κοινωνικής Παρέμβασης  για την αντιμετώπιση της φτώχειας στο Δήμο Λάρισας»

Οι Κοινωνικές Δομές  Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας που λειτουργούν στους μεγαλύτερους  Δήμους όλης της χώρας,  παρέχουν μία δέσμη ομογενοποιημένων υπηρεσιών προς ανθρώπους που έχουν ανάγκη, όπου με διαφάνεια και κοινωνική λογοδοσία  τους προσδίδουν με αξιοπρέπεια και σεβασμό υποστήριξη στις καθημερινές τους ανάγκες

Σκοπός του εγχειρήματος αυτού είναι να δημιουργηθεί ένα δίχτυ κοινωνικής ασφάλειας και προστασίας προς τους συμπολίτες που βρίσκονται σε κατάσταση φτώχειας ή απειλούνται από φτώχεια. Στόχος είναι η δημιουργία νέων ή /και συνέχιση της λειτουργίας υφιστάμενων κοινωνικών δομών άμεσης αντιμετώπισης  της φτώχειας.

Στη Λάρισα για την υλοποίηση του εγχειρήματος συστρατεύονται ο Δήμος Λαρισαίων, η Εθελοντική Ανθρωπιστική Δράση «ΑΝΘΡΩΠΟΜΑΝΙΑ» και το Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης «ΘΕΣΙΣ»

Οι Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της φτώχειας που  λειτουργούν στον Δήμο Λαρισαίων είναι οι ακόλουθες:

1.Γραφείο Διαμεσολάβησης

Παρέχει πληροφόρηση σε άστεγους, άπορους και  άνεργους  σχετικά με τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι Κοινωνικές Δομές του Δήμου Λαρισαίων  ενώ παράλληλα διευκολύνει την επικοινωνία των ωφελουμένων με τους κρατικούς φορείς σε θέματα που αφορούν την υγεία και την εργασία τους (ΟΑΕΔ, Νοσοκομεία κλπ.)

2.Κοινωνικό παντοπωλείο 

Διανέμει  σε τακτική βάση σε άστεγους και άπορους :

  • τρόφιμα,
  • είδη παντοπωλείου,
  • είδη ατομικής υγιεινής,
  • ρούχα, παπούτσια
  • βιβλία, παιχνίδια

3.Κοινωνικό Φαρμακείο 

Παρέχει δωρεάν φάρμακα, υγειονομικό υλικό και παραφαρμακευτικά προϊόντα  σε άστεγους και ανασφάλιστους  άπορους & άνεργους.

4.Δομή Συσσιτίων

Εξασφαλίζει δωρεάν γεύματα όλες τις ημέρες της εβδομάδας  σε άστεγους και άπορους.

5.Δημοτικός Λαχανόκηπος

Δίνει ισομερή τεμάχια αρδευόμενου και περιφραγμένου αγροκτήματος σε άστεγους,  άπορους & άνεργους  προκειμένου να τα καλλιεργήσουν, με αποκλειστικό σκοπό τη σίτιση τους.

6.Τράπεζα χρόνου

Παρέχει τη δυνατότητα σε άστεγους, άπορους, άνεργους αλλά και σε όλους τους πολίτες  να συναλλάσσονται μεταξύ τους, σε συγκεκριμένη γεωγραφική ενότητα, για τις ανταλλαγές αγαθών και υπηρεσιών χρησιμοποιώντας μονάδες εναλλακτικού συστήματος